11. Система фарбування AZT

Окрема подяка технологам компаній Glasurit, Standox за допомогу в розробці документації

Зміст[Приховати зміст]

1. Система фарбування AZT: як це працює та для чого використовується

Система фарбування AZT (Allianz Center for Technology) розроблена страховою компанією Allianz (https://www.azt-automotive.com) і застосовується її партнерами в Європі та за її межами. Вона використовується для розрахунку вартості фарбувальних робіт при ремонті автомобілів, зокрема для розрахунків між страховими компаніями та СТО, а також для роботи автоекспертів.

1.1. Як визначається вартість фарбування?

Методика AZT базується на реальних дослідженнях, проведених серед партнерських СТО – як офіційних дилерів, так і незалежних майстерень. Вона враховує:

  • Норми часу, необхідні для фарбування
  • Вартість лакофарбових і витратних матеріалів
  • Фактичні дані про ремонти (на основі реальних рахунків СТО)

1.2. Принципи роботи системи

  1. Нейтральний підхід – система не залежить від бренду автомобіля, а використовує універсальну методику ремонту.
  2. Принцип "золотої середини" – в основі розрахунків лежить середнє значення трудовитрат, отримане шляхом аналізу великої вибірки ремонтів.

Наприклад, якщо взяти 100 бамперів однакової площі, але різної складності:

  • Простий бампер фарбується за 1,1 нормо-години (НГ)
  • Середній – за 2,7 НГ
  • Складний – за 4,5 НГ

При цьому система ігнорує крайні значення (дуже складні або дуже прості випадки) і приймає середню величину 2,7 НЧ як базовий стандарт для розрахунку.

1.3. Вимоги до СТО

Щоб система працювала ефективно, СТО повинна:

  • Мати постійний потік автомобілів
  • Дотримуватися технологічних стандартів
  • Використовувати якісне обладнання та професійні інструменти
  • Оптимізувати процеси, щоб уникати зайвих витрат часу

Впровадження сучасних технологій та ефективних бізнес-рішень дозволяє СТО підвищувати якість обслуговування, знижувати витрати та збільшувати прибутковість.

2. Загальні відомості AZT про фарбування

Норми трудомісткості малярних робіт у системі AZT включають всі необхідні технологічні операції, які забезпечують якісне фарбування.

Підготовка поверхні – ключовий етап
Система AZT базується на тому, що поверхня перед фарбуванням повинна бути ретельно підготовлена. Тому окремо існує методика розрахунку норм часу на ремонт металевих поверхонь, яка включає:

  • Вирівнювання пошкоджених ділянок (рихтування)
  • Підготовку до фарбування (нанесення шпаклівки, шліфування P120, очищення)

У цій формулі враховується тільки видима зона пошкодження, тобто площа у квадратних дециметрах, яка реально потребує ремонту. Не береться до уваги загальна область, що може збільшитися після рихтування, шпаклювання або підготовки під фарбування.

Що не входить у стандартизовані етапи фарбування?

  • Шпаклювальні роботи
  • Фінішне полірування (окрім видалення дрібних забруднень після фарбування)

Часткове фарбування деталі допускається лише у випадках, коли на ній є чітко виражені лінії або зони розмежування. Наприклад, можна фарбувати окремо верхню або нижню частину дверей, якщо між ними є природний поділ.

2.1. Підготовка до фарбування: початковий і кінцевий стан поверхні

Поверхня вважається готовою до фарбування за системою AZT, якщо дотримані такі умови:

  • Всі ремонтні роботи (рихтування, витягування вм'ятин, зварювання, пайка тощо) виконані кваліфікованим спеціалістом з кузовного ремонту.
  • Після грубого шпаклювання поліефірною шпаклівкою поверхня відшліфована "насухо" абразивом із зернистістю не більше P120.
  • Якість підготовки має бути такою, щоб маляр міг відновити зовнішню поверхню максимум за два робочі проходи за допомогою:
  1. Тонкої поліефірної шпаклівки з подальшим ґрунтуванням окремих ділянок.
  2. Тонкої поліефірної шпаклівки та зверху шару рідкої поліефірної шпаклівки (наповнювача).
  3. Рідкої поліефірної шпаклівки (наповнювача), нанесеної розпиленням.

3. Види ремонту та ступені фарбування за системою AZT

3.1. Металеві деталі

Абревіатура Значення Опис
LE Фарбування нової деталі (ступінь I) Повне нанесення лакофарбового покриття. Включає фарбування місць з'єднання, зварених нових деталей. Якщо фарбується велика зона, що переходить на інші деталі, слід використовувати вид ремонту L або LI.
L Фарбування зовнішньої поверхні (ступінь II) Для дрібних пошкоджень на зовнішній поверхні без нанесення наповнювача або для усунення різниці у відтінках фарби (градієнтне фарбування, перехід).
L/LE Фарбування внутрішньої поверхні (ступінь II) Фарбування нових і відновлених (включаючи нанесення наповнювача) внутрішніх поверхонь деталей.
LI
Відновлювальне фарбування (ступінь III)
Використовується, якщо шпаклівкою покрито до 50% площі деталі.
LI1 Відновлювальне фарбування (ступінь IV) Використовується, якщо шпаклівкою покрито понад 50% площі деталі.

3.2. Пластикові деталі

Абревіатура Значення Опис
LE1 (LE) Фарбування нової деталі (ступінь K1R) Для нової ґрунтованої деталі. Якщо деталь не ґрунтована, спочатку наноситься адгезійний ґрунт, а потім фінішний покривний шар*.
LE2 Фарбування нової деталі (ступінь K1N) Для нової деталі, на яку після адгезійного ґрунту наноситься ще й наповнювач. Потім без шліфування (метод "мокрий по мокрому") наноситься фінішний покривний шар*.
LE3 Фарбування нової деталі (ступінь K1G) Для нової деталі без структурованої поверхні. Після адгезійного ґрунту додатково наноситься наповнювач, який шліфується перед нанесенням покривного шару*.
LE4 Фарбування нової деталі (ступінь K1G, м’який поліуретан) Для деталей із м'якого пористого поліуретану. Потрібна ретельна підготовка, оскільки матеріал поглинає ґрунт. Після нанесення наповнювача він шліфується, потім наноситься покривний шар*.
L Фарбування зовнішньої поверхні (ступінь K2) Для дрібних пошкоджень на зовнішній поверхні або перефарбування в інший колір.
LI Відновлювальне фарбування (ступінь K3)

Для пошкоджених або шпакльованих поверхонь: 

  • До 2 дм2 (для малих ділянок)
  • До 15% від площі деталі (для великих деталей, наприклад, бампера).

*Покривний шар – це фінальне покриття фарбою/лаком без додаткової деталізації (одно-, дво- або тришарове покриття).

4. Завдання вартості робіт маляра для розрахунку робіт з фарбування за технологією AZT

Обираємо для заповнення позицію AZT

5. Поняття «час підготовки до фарбування»

Запити користувачів вказують на необхідність пояснення поняття «час підготовки до фарбування» та правильного вибору методу фарбування за технологією AZT.

Що таке "підготовка"? Цей етап включає лише підготовчо-завершальні роботи, але не впливає на безпосередній час фарбування деталей. В системі AZT поняття "підготовка" застосовується до всього процесу фарбування один раз і включає:

  • Переміщення деталей/авто в фарбувальну камеру
  • Налаштування інструменту, обладнання, камери
  • Укривні роботи
  • Очищення перед фарбуванням

Врахування часу підготовки – визначається в Модулі розрахунку Qapter - «Варіанти обладнання» - Фарбування

5.1. Визначення методу фарбування

Перед розрахунком часу підготовки користувач системи Audatex має визначитись з відповідним методом фарбування:

  • Фарбування кузовних деталей без попереднього фарбування (за замовчуванням, час підготовки не враховується).
  • Фарбування кузовних деталей з попереднім фарбуванням.
  • Фарбування лише кузовних деталей що знімаються.

Якщо додатковий код не обрано, система Audatex за замовчуванням розрахує норми-години (НГ) для підготовки до фарбування деталей без їх демонтажу та попереднього фарбування.

📌Для зміни стандартного методу необхідно задати один із кодів:

Y8 – фарбування тільки знімних кузовних деталей.

Y7 – фарбування кузовних деталей з попереднім фарбуванням.

5.2. Випадки відсутності впливу вибору методу фарбування на результат розрахунку

Іноді вибір методу фарбування за кодами Y7Y8... не відображається в підсумкових розрахунках калькуляції. Чому так відбувається?

Можливі випадки:

📌 Приклад 1: Фарбування дверей із переходом кольору на сусідню деталь

Потрібно пофарбувати нові або відремонтовані задні ліві двері заднє ліве крило з переходом кольору для усунення відмінностей відтінків.

✅ Процес:

  1. Внутрішня частина дверей фарбується окремо в камері (на підставці).
  2. Потім двері встановлюють на авто.
  3. Вже на автомобілі фарбують зовнішню поверхню дверей і крило одночасно.

У цьому випадку потрібно враховувати дві підготовки:

  • Фарбування знятої деталі
  • Фарбування встановленої деталі на автомобілі
  • Використовується код Y7, оскільки спочатку фарбується окремо внутрішня поверхня, а потім – зовнішня поверхня деталей на авто.

🔧 Вплив на розрахунок:

Метод фарбування має значення лише при розрахунку хоча б однієї з наступних категорій AZT:

  • LE, LE1-LE4 – фарбування нових деталей
  • LI, LI1 – відновлювальне фарбування
  • I, III, IV, K1N, K1G, K2 – зовнішні кузовні елементи

📌 Приклад 2: Фарбування пластикових деталей що знімаються (бамперів, молдингів тощо)

Потрібно пофарбувати два бампери та супутні пластикові елементи.

Процес:

  1. Всі пластикові деталі фарбуються окремо в камері (на підставці).
  2. Після фарбування монтуються на автомобіль.
  • Використовується код Y8, оскільки фарбуються тільки знімні кузовні деталі.

🔧 Вплив на розрахунок:

Метод фарбування враховується лише якщо розраховуються виключно знімні деталі.

Якщо в розрахунок додається хоча б одна незнімна деталь (наприклад, приварений елемент), час підготовки для знімних деталей не враховується

Нова інтерпретація кодів фарбування

Щоб уникнути неоднозначних трактувань, у майбутньому застосовуватимуться чіткі формулювання:
Y8 – Фарбування тільки знімних деталей.
Y7 – Фарбування на авто із попереднім фарбуванням знімних деталей.

6. Додатковий час на підготовку до фарбування за методом AZT

У деяких випадках стандартного часу на підготовку до фарбування може бути недостатньо. Якщо необхідно врахувати додаткові технологічні операції, які не входять до основного підготовчого часу, слід виконати наступні дії:

  • Перейти в меню «Варіанти обладнання»
  • Відкрити пункт «AZT»

У даному вікні система дозволяє вибрати додаткові операції, які потребують більше часу.

6.1. Визначити виробника/пошук коду кольору

У деяких випадках необхідно витратити додатковий час на визначення правильного кольору ТЗ. Це може бути пов’язано з відсутністю коду фарби або необхідністю підбору кольору вручну.

Коментар:

🛑 Дозволяється у виняткових випадках, якщо:
✅ Код кольору відсутній на ТЗ (наприклад, він стерся або автомобіль був перефарбований).
✅ Відсутня формула змішування фарби.

Варіанти пошуку коду фарби

📌 Варіант 1. Шукати код фарби на автомобілі.
Виробники розміщують інформацію про колір у різних місцях кузова: дверний проріз під капотом на колісній арці.

📌 Варіант 2. Визначення коду через VIN-номер.
Деякі виробники закладають інформацію про колір у VIN-код, доступну через "Vehicle Information" → "Paint code" Наприклад: 209, 1С0, 202.

📌 Варіант 3. Пошук коду фарби у сервісній книжці.
Деякі виробники вказують код кольору у сервісній документації.

📌 Варіант 4. Використання спектрофотометра.
Спеціальний пристрій, який аналізує зразок фарби і допомагає підібрати відтінок. Використовується в офіційних дилерських центрах та великих майстернях.

📌 Варіант 5. Використання зразків кольорів (Наприклад: Color Swatch, Color Box).
Фізичні зразки кольорів, що постійно оновлюються постачальниками фарб.

6.2. Додаткові витрати на змішування фарби

Змішування фарби за допомогою змішувальної установки.

Коментар:

Часові витрати розраховуються окремо для кожного кольору.
Не входять до основного підготовчо-завершального часу фарбувальних робіт, оскільки за наявності готової до використання фарби додатковий час на змішування не потрібен.

6.3. Зразок кольору і кінцевий вибір кольору

Виконання пробного зразка для перевірки відповідності відтінку фарби транспортного засобу.

Коментар:

✅ Часові витрати розраховуються окремо для кожного кольору.
✅ Не входять до основного підготовчо-завершального часу фарбувальних робіт, оскільки, якщо ремонтне підприємство використовує технологію фарбування методом переходу на прилеглих деталях, необхідність у пробному фарбуванні відсутня.
✅ Застосовується у випадках, коли використовується технологія, наведена нижче. Для кожного ремонтного фарбування маляр, який виконує роботи, повинен зробити пробне нанесення фарби (тест-напил) і порівняти його з поверхнею поблизу зони пошкодження (прилеглої деталі). На основі цього порівняння приймається рішення щодо необхідності коригування кольору та повторного тест-напилу.

6.4. Очищення та знежирення

Видалення захисного воску та консерванта.

Коментар:

Дозволяється застосовувати лише у випадках, коли нові деталі, що підлягають фарбуванню, потребують значних зусиль і витрат часу для очищення від воску або мастильних матеріалів, використаних під час транспортування (розглядаються як додаткові витрати).

6.5. 2-шарове (2-кольорове) фарбування

Додатковий час на підготовку для двошарового фарбування.

Коментар:

✅ Час розраховується окремо для кожного додаткового кольору.
✅ Дозволяється використовувати в випадках, коли необхідно фарбувати в два кольори. 📌Наприклад, якщо потрібно пофарбувати дах і заднє крило, де дах білий, а крило — зелене.
🔹 Звертайте увагу на наявність стандартного двоколірного фарбування.
🔹 Області з кольоровим розмежуванням, нанесення матового чорного кольору на зовнішніх або внутрішніх поверхнях не вважаються двоколірним фарбуванням у цьому контексті.

6.6. Додаткові витрати на маскування пластикових деталей

Це додаткові укривні роботи роботи (захисні) для пластикової деталі.

Коментар:

✅ Час розраховується окремо для кожної пластикової деталі.
✅ Дозволяється використовувати у випадках, коли це необхідно. 📌 Наприклад, якщо потрібно пофарбувати новий пластиковий бампер, який має зону, що не підлягає фарбуванню, і, відповідно, потребує додаткового маскування.

6.7. Додаткові витрати на маскування скла

Це додаткові укривні роботи (захисні) для скла.

Коментар:

✅ Час, витрачений на кожну деталь зі склом, множиться для розрахунку витрат.
🛑 Використання таких робіт заборонене, якщо вони входять до основного часу підготовки та фінішних фарбувальних робіт.

6.8. Загальна додаткова підготовка

Задана загальна підготовка до фарбування, визначена окремим загальним значенням.

7. Захист від ударів камінням

Антигравійний захист для зовнішніх частин кузова

Нормо-години на нанесення та вартість матеріалів для "Захисту від ударів камінням" для зовнішніх кузовних частин містяться в системі фарбування AZT. Цей захист зазвичай наноситься на пороги дверей або нижню частину кузова, а потім покривається фарбою у колір транспортного засобу. Всі ці роботи враховуються в окрасці за системою AZT, або захист може бути змішаний з фарбою.

8. Розрахунок часу фарбувальних робіт та матеріалів

Користувачі часто запитують про «час нанесення» для конкретних деталей, а також про те, чому у розрахунку норм часу фарбування (та «нанесення») і матеріалів для фарбування за системою AZT немає арифметичної прогресії.

8.1. Формула для визначення нормо-годин для фарбувальних робіт (AZT)

T = A + (B1 x S1)+( B2 x S2)+…,

де:

T – нормо-години для фарбування,
A – постійний час для підготовчих та заключних робіт (підготовка маляра, одягання захисного костюма та маски, підготовка інструментів, обладнання, камери, покриття авто, миття інструментів, прибирання камери тощо),
B – нормо-години для фарбування на конкретному етапі (L, LE, LI, LI1, K1N і т.д.) за 1 квадратний дециметр,
S – площа фарбування деталі в квадратних дециметрах,
1, 2… – перша, друга деталь тощо.

8.2. Формула для визначення вартості фарбувальних та витратних матеріалів (AZT)

P = A + (B1 x S1)+(B2 x S2)+…,

де:

P – вартість фарбувальних та витратних матеріалів у грн./євро,
A – постійні витрати на матеріали для підготовчих і заключних робіт (покривний матеріал, папір, клейка стрічка, стаканчики, сітки, рукавички, захисні маски, одноразовий костюм маляра, серветки, абразивні кола, засоби для чищення пістолетів від фарби і т.д.) у грн./євро,
B – витратні матеріали для фарбування на конкретному етапі (L, LE, LI, LI1, K1N і т.д.) у грн./євро за 1 квадратний дециметр,
S – площа фарбування деталі в квадратних дециметрах,
1, 2… – перша, друга деталь тощо.

8.3. Формула розрахунку часу на ремонт металевих поверхонь (AZT)

Ремонт металевих поверхонь та їх підготовка (чистота, якість) перед відновлювальним фарбуванням мають велике значення для досягнення відповідного рівня фарбування. Формула розрахунку часу за системою AZT дозволяє визначити:

Час рихтування металевої поверхні
Час підготовки до фарбування (нанесення шпаклівки, фінальне шліфування абразивом P120, очищення поверхні).

Розподіл робіт у загальному обсязі ремонту

Дослідження показали, що:

  • 15-25% часу витрачається на нанесення шпаклівки.
  • 20% – на підготовку деталі до фарбування.

Це співвідношення враховується у формулі розрахунку часу на ремонт металевих поверхонь.

Облік пошкодженої області

При розрахунку необхідно враховувати:

  • Розмір пошкодження металу.
  • Видиму площу пошкодження лакофарбового покриття.

📌 Важливо! Площа повинна включати всю ремонтовану поверхню, а розрахунок проводиться в квадратних дециметрах, округлених до цілого значення.

Обмеження у використанні формули

Формула носить рекомендаційний характер і має винятки. Наприклад, у разі пошкодження у формі «п'ятака» (локальне пошкодження), розрахунок потрібно проводити за спеціальними методиками, рекомендованими експертами AZT:

Додаткові зауваження

  • Шпаклювальні роботи не входять до етапів фарбування за технологією AZT.
  • Фінішне полірування також не враховується, окрім певних випадків (наприклад, LS-ремонт та видалення дрібних забруднень після фарбування).

📌 Цю методику оцінки пошкоджень кузова було рекомендовано 23 лютого 2009 року Німецькою комісією з кузовного та фарбувального ремонту. Для розрахунку такого ремонту слід враховувати всі технічні вимоги та обмеження, встановлені виробником.

8.3.1. Вступ

Під час розрахунку вартості ремонту пошкоджених зовнішніх елементів кузова часто виникають суперечки щодо правильного визначення часу, необхідного для відновлення. Наведена нижче формула ґрунтується на детальному аналізі витрат часу, проведеному Технічним центром Allianz (AZT) та Німецькою комісією з кузовного та фарбувального ремонту.

8.3.2. Класифікація ремонтних робіт за рівнем складності

Час, необхідний для усунення пошкоджень, залежить не лише від їх площі, а й від інших факторів. Враховуючи це, ремонт поділяється на три рівні складності, кожен з яких має відповідний коефіцієнт у формулі розрахунку. Ця класифікація може відрізнятися від даних виробника.

Рівень складності Коефіцієнт Назва Критерії
I 1.0 Легкий ремонт Легкодоступне місце, невелика глибина деформації, м'яка вм'ятина без розтягування матеріалу, деталь легко повертається у форму, пошкодження не на краях.
II 1.5 Середній ремонт Як у легкому ремонті + більша площа пошкодження.
III 2.5 Складний ремонт Важкодоступне місце, велика глибина деформації, злами або складки, розтягнутий матеріал, складність відновлення форми, пошкодження на краях деталі.
8.3.3. Формула розрахунку

Час ремонту визначається за площею пошкодження (у квадратних дециметрах) та рівнем складності, згідно з класифікацією. Пошкоджена область визначається за методом "Квадратів":

  • Вся зона покривається квадратними елементами розміром 1 кв. дм.
  • Навіть частково покриті зони враховуються як повні квадрати.
  • Отримана кількість квадратів підставляється у формулу.
  • 10 одиниць трудомісткості (ЕТ) = 1 година роботи.

Формула розрахунку часу на усунення деформації

Перша деталь

Час ремонту визначається за формулою:
Загальний час робіт = (площа [dm²] × рівень складності + 7), ЕТ

Наступні деталі

Для кожної наступної деталі використовується формула:
Загальний час робіт = (площа [dm²] × рівень складності + 2), ЕТ

Приклад розрахунку

  1. Перша деталь – крило
    Площа пошкодження: 3 dm²
    Рівень складності: I (коефіцієнт 1.0)
  2. Друга деталь – двері
    Площа пошкодження: 5 dm²
    Рівень складності: II (коефіцієнт 1.5)

Розрахунок загального часу:

(3×1.0+7)ЕТ + (5×1.5+2)ЕТ
(3+7)ЕТ+(7.5+2)ЕТ = 20ЕТ = 2,0 години

Що включає розраховане часове значення?
✅ Виконання рихтувальних робіт.
✅ Прийом замовлення.
✅ Переміщення автомобіля.
✅ Підготовчий та завершальний етапи ремонту.
📌 Увага! Якщо потрібно демонтувати або монтувати навісні елементи, цей час слід додати окремо.

Додаткові зауваження
🔹Формула є загальною і не враховує специфічні методики чи обладнання для ремонту.
🔹Виконавець повинен мати достатню кваліфікацію та досвід для якісного усунення пошкоджень.
📌У виняткових випадках (наприклад, якщо пошкодження дуже незначне – до 2 dm², або використовуються спеціальні матеріали) можуть бути відхилення від розрахункового значення, щоб врахувати особливості ситуації.

8.4. Німецька комісія з фарбувального та кузовного ремонту складається з таких членів

Allianz Insurance AG; Audatex Germany; AZT Automotive GmbH (AZT); Specialised Committee of Vehicle Painters (Bundesfachgruppe Fahrzeuglackierer BFL); Association of the free-lance and independent assessors for the vehicle sector (Bundesverband der freiberuflichen und unabhängigen Sachverständigen für das Kraftfahrzeugwesen e.V./BVSK); Cebacus Engineer Company for EDP Systems (Cebacus Ingenieursgesellschaft für EDV-Systeme mbH); DEKRA e.V; Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT); eurotaxglass’s International AG; Generali Insurances (Generali Versicherungen); Federation of the German Insurance Business (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V./GDV); Company for Technical Control (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH/GTÜ); Institute for Vehicle Painting (Institut für Fahrzeuglackierung/IFL); Combine for Vehicle Technology and Painting (Interessengemeinschaft für Fahrzeugtechnik und Lackierung e.V./IFL e.V.); KSR EDP Engineer Office (KSR EDV Ingenieurbüro (KSR); Vehicle Technology Institute and Body Repair Shop (Kraftfahrzeugtechnisches Institut und Karosseriewerkstätte GmbH & Co KG/KTI); Quick Damage Support (Schaden-Schnell-Hilfe GmbH/SSH); EurotaxSchwacke GmbH; TÜV South (TÜV Süd); Association of the Automotive Industry (Verband der Automobilindustrie e.V./VDA); Association of the International Manufacturers (Verband der Internationalen Kraftfahrzeughersteller e.V./VDIK); Central Association of the German Automotive Business (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe/ZDK); Central Association Body- and Vehicle Technology (Zentralverband Karosserie- und Fahrzeugtechnik/ZKF)

8.5. Приклади використання формули розрахунку часу ремонту металевих поверхонь AZT

9. Особливості розрахунку нормативного часу за методами AZT

Не всі автовиробники чітко вказують у своїх нормах часу фарбування різницю між типами лакофарбового покриття (одношарове, двошарове, тришарове). Тому для однієї й тієї ж деталі можуть бути різні нормативи часу в залежності від типу покриття (1/2/3 шари).

Основна перевага розрахунку системи AZT – вона враховує всі часові та вартісні складові процесу фарбування.

Система AZT враховує:

  • Тип лакофарбового покриття (1-шарове, 2-шарове, 3-шарове, покриття, стійке до відколів).
  • Матеріал деталі (метал, пластик тощо).
  • Рівень складності фарбування (звичайне перефарбування, складне відновлювальне фарбування або фарбування нової деталі).
  • Розташування деталі (зовнішня кузовна деталь або внутрішня частина без лакового покриття, що потребує меншої обробки).
  • Область фарбування (повне або часткове фарбування, наприклад, коли накладки на деталі дозволяють розмежувати верхню та нижню частини).
  • Фарбування однієї або групи деталей (що дозволяє оптимізувати процес і скоротити час роботи).

Відмінність від «гаражної арифметики»
Методика AZT враховує складніші алгоритми розрахунку, тоді як у «гаражних» підходах кожне питання «а що, якщо...?» часто залишається без чіткої відповіді.
Таким чином, розрахункові нормо-години фарбувальних робіт у системі AZT завжди різні для однієї й тієї ж деталі, залежно від типу покриття, ступеня складності та матеріалу.

10. Матричне (табличне) представлення системи розрахунку фарбування AZT

Матеріал / Ступінь фарбування L, LE…  Типи ЛФП
1-шарове покриття (уні/металік) 2-шарове покриття (уні/металік/перламутр) 3-шарове покриття (перламутр/ксералік)
Метал      
Зовнішнє фарбування II (L) B11 B12 B13
Відновлювальне (ремонтне) фарбування III (LI) B21 B22 B23
Відновлювальне (ремонтне) фарбування IV (LI1) B31 B32 B33
Фарбування нової знімної деталі I/M (LE/M) B41 B42 B43
Фарбування нової привареної деталі I/E (LE/E) B51 B52 B53
Пластик      
Зовнішнє фарбування K2 (L) B61 B62 B63
Відновлювальне (ремонтне) фарбування K3 (LI) (до 15% площі) B71 B72 B73
Фарбування нової деталі K1R (LE1) (ґрунт-наповнювач є на новій деталі) B81 B82 B83
Фарбування нової деталі K1N (LE2) (нанесений ґрунт-наповнювач не шліфується, технологія "мокре по мокрому") B91 B92 B93
Фарбування нової деталі K1G твердої (LE3) (нанесений ґрунт-наповнювач шліфується) B101 B102 B103
Фарбування нової деталі K1G поліуретан м'який (LE4) B111 B112 B113

Приклад розрахунку

Якщо поставити практичне завдання — розрахувати час фарбування переднього лівого крила автомобіля MITSUBISHI Lancer X (CY0) седан/хетчбек 03/07-, яке має площу 41 кв.дм, то:
Завод-виробник випускає цю модель з одношаровим, двошаровим і тришаровим покриттям (категорії B11… B43).
Виходячи з матричної таблиці, можна визначити конкретний час фарбування для 1 кв.дм площі, залежно від типу покриття та ступеня фарбування (повторне фарбування, нова деталь, ремонтне фарбування тощо).

Порівняння з «гаражним» розрахунком

Який «гаражний кошторисник» надасть вам одразу 12 варіантів значень часу фарбування лише для однієї металевої деталі, враховуючи всі фактори – тип покриття та ступінь фарбування?
Для лакофарбових і витратних матеріалів використовується аналогічна матрична схема, яка представлена у відокремленому файлі.

11. Спільність підходів і світова практика в системі фарбування AZT

Звернемо увагу на схожість і наявність загальних принципів та підходів у розрахунку норм часу, лакофарбових та витратних матеріалів у системах виробників Mercedes-Benz, BMW та технології AZT. Вони концептуально подібні як у методиці розрахунку норм часу фарбування (загальний підготовчий час, що задається один раз і додається до часу нанесення на кожну з деталей), так і в методиці розрахунку лакофарбового матеріалу (стандартний набір + матеріал для нанесення на деталь).

Ці підходи з'явилися на ринку ще з початку 1970-х років і походять з одного регіону південної Німеччини – Мюнхенської Баварії.

Розробники цих технологій добре знають один одного. Життєздатність цієї технології підтверджується тим, що Renault, Peugeot, Citroën також використовують загальну платформу розрахунку норм часу на фарбування, яка включає:

  1. Підготовку до фарбування – комплексна операція, що не залежить від кількості фарбованих деталей.
  2. Нанесення фарби – додаткова операція, що залежить від ступеня фарбування та типу покриття.

Розрахунок часу підготовки включає такі процеси:

  • підготовка матеріалів (ґрунтовки, основи, лаку) та обладнання;
  • змішування фарб і підбір кольору;
  • очищення та розміщення обладнання;
  • переміщення обладнання (столи, підмости, стійки);
  • встановлення автомобіля/деталей у фарбувальну камеру;
  • доставка й утилізація захисних матеріалів.

Проте, на відміну від системи AZT, більшість виробників не публікують власні методики розрахунку витрат лакофарбових матеріалів.

Це пояснює, чому в системі AZT немає простих арифметичних операцій складання кількості деталей для обчислення часу фарбування і матеріалу, на відміну від традиційного "арифметичного" підходу до визначення вартості фарбування.

12. Загальні примітки

Двошарове покриття мінерально-ефектними фарбами (Mica, Xirallic, перламутрові тощо)

  • Використання додаткових надбавок при розрахунку витрат лакофарбового матеріалу більше не дозволяється.
  • Всі витрати містяться в основних даних вартості ЛФМ.
  • Додатковий код 03 для надбавки більше не застосовується.

Системи фарбування з двошаровими покриттями

  • Якщо в старих файлах немає даних для 2-шарового уні-покриття або мінерально-ефектних покриттів, розрахунок все одно можливий.
  • Нормо-години фарбування і ціни матеріалів засновані на 2-шаровому покритті.
  • В системі AUDATEX двошарове покриття можна задати через код оснащення.
  • Якщо файл ще не містить варіанту оснащення 2-шарового уні-покриття, можна використовувати варіант 2-шарового металліку, змінивши його опис.

Розрахунок прозорого лаку, стійкого до подряпин (Daimler Chrysler)

  • Для шліфування та полірування після остаточного фарбування встановлені збільшені витрати часу.
  • Додатковий час при ремонті: Горизонтальні деталі (капот, дах, кришка багажника) – 0,3 години. Вертикальні деталі (крила, двері тощо) – 0,1 години.
  • Додаткові витрати враховуються за допомогою нестандартних позицій: L 1000.
  • Якщо потрібна корекція витрат лаку або шліфувальних матеріалів, їх можна врахувати через підгонку індексу ЛФМ (зміна значення у коді 51).

Облік ремонтів при розрахунку пластикових деталей

  • Розрахунок можливий за типом ремонту LI з надбавками: Середні пошкодження (глибокі подряпини, відновлення поверхні) – 0,6 години. Сильні пошкодження (тріщини, розломи, великі дефекти) – 1,1 години.
  • Ремонт може виконуватися як кузовщиком, так і маляром – це слід враховувати в розрахунку. Ремонт враховується або через тип I (формула ремонту пластику), або за допомогою НСП I 1000 / НСП LI 1000.

Система AZT з даними AUDATEX

Якщо в розрахунку з'являється напис «СИСТЕМА AZT З ДАНИМИ AUDATEX» замість звичної «Система AZT...», це означає, що дані AZT ще не отримані (наприклад, для нової моделі авто).
У таких випадках використовуються раніше визначені схожі деталі за площею (кв.дм).
Як тільки дані AZT стають доступними, повертається стандартний напис «Система AZT».

Контакти

ТОВ «Аудатекс Україна»

Поштова адреса:

04119, Київ, а/с -150

Тел. +380 44 364 5865
axua@audatex.ua

Увійти в AudaNet